آثار پر بار نماز در دنيا و آخرت

ج ـ بهداشت تن و روان

 

 

 

نمازگزاران همواره از صفاي ظاهري و باطني خاصّي برخوردارند كه بي نمازان فاقد آنند.

 

 

 

بهداشت تن: برخي از شرايط نماز، موجب بهداشت تن، لباس و به تبع آن بهداشت محيط زندگي مي شود. در برخي از سخنان معصومين براي برخي نمازها اثر مستقيم بهداشتي عنوان شده است، بطور مثال، علي ـ عليه السلام ـ مي فرمايد:

 

 

 

«قيامُ اللّيلِ مصحّهٌ للبدن»[4]

 

 

 

برخاستن شب (براي نماز) سبب سلامتي جسم است.

 

 

 

بهداشت روان: يكي از فلسفه هاي تشريع نماز، «ياد خدا» است چنانكه در قرآن آمده است؛

 

 

 

«أَقِمِ الصلوه لِذِكْرِي»[5]

 

 

 

براي ياد من نماز بگزار.

 

 

 

و ياد خدا، منشأ آرامش دل و امنيت رواني است، همانطور كه در قرآن مي خوانيم:

 

 

 

«أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»[6]

 

 

 

هان! به ياد خدا دل ها آرام گيرد.

 

 

 

پس، تأثير نماز در بهداشت رواني مردم نمازگزار قطعي است و آرامش و امنيّت نسبي بيشتري كه در جوامع اسلامي حكمفرماست. شاهد اين تاثير است. به تعبير امام خميني رضوان الله عليه:

 

 

 

« شما پرونده هايي كه در دادگستريها در جاهاي ديگر دادگاههاست برويد ببينيد، از نماز خوانها ببينيد پرونده هست آنجا؟ از بي نماز ها پرونده هست، هر چه پرونده پيدا كنيد، پرونده بي نماز ها هست.» [7]

 

د ـ نوراني شدن چهره

 

 

 

 

 

 

 

حضرت صادق ـ عليه السلام ـ مي فرمايد:

 

 

 

 

 

 

 

«صلوه اللّيل تبيّض الوجوه»[10]

 

 

 

 

 

 

 

نماز شب، چهره ها را نوراني مي كند.

 

 

 

 

 

 

 

نيز از پيامبر گرامي اسلام نقل شده است كه فرمود:

 

 

 

 

 

 

 

«صَلوةُ اللَّيْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ .....»[11]

 

 

 

 

 

 

 

نماز شت چهره را زيبا مي سازد.

 

 

 

 

 

 

 

ه ـ استجابت دعا

 

 

 

 

 

 

 

از ديگر آثار نماز، قبول شدن دعاها و رفع نيازهاست. نماز چون بين عبد و معبود پيوند برقرار مي كند و نشانگر تلاش نمازگزار براي رسيدن به ملكوت اعلا و پيوستن به حق است، چنين تلاشي از نظر كردگار عالم مخفي نمانده، در مقابل، دعاهاي او را قبول مي كند و خواسته هايش را برآورده مي سازد. رسول خدا ـ صلي اللّه عليه و آله ـ فرمود:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«مَنْ‏ أَدَّى‏ فَرِيضَةً فَلَهُ‏ عِنْدَ اللَّهِ‏ دَعْوَةٌ مُسْتَجَابَة»[12]

 

 

 

 

 

 

 

هر كس واجبي را انجام دهد، در نزد خدا يك دعاي مستجاب دارد.

 

 

 

 

 

 

 

امام صادق ـ عليه السلام ـ فرمود:

 

 

 

 

 

 

 

«إذا أردت حاجهً، فصلِّ ركعتين وصلِّ علي محمّدٍ و آلِ مُحمَّدٍ و سل تعطه»[13]

 

 

 

 

 

 

 

هرگاه حاجتي داشتي، دو ركعت نماز بخوان و بر محمد و آل او درود فرست و سپس از خداوند (خواسته خود را) بخواه كه به تو داده مي شود.

 

 

 

 

 

 

 

و ـ تأخير عذاب دنيوي

 

 

 

 

 

 

 

از آنجا كه نماز يكي از بهترين عبادات و افضل آنها به شمار مي رود و نمازگزار محبوب خداوند است و از جايگاه رفيعي برخوردار مي باشد؛ سزاوار است كه خداوند به احترام نماز و نمازگزار، خشم خود را از ديگران بردارد و از خطاي آنها درگذرد. حضرت علي ـ عليه السلام ـ فرمود:

 

 

 

 

 

 

 

«گاهي خدا اراده مي كند كه مردمي را به خاطر گناهانشان طوري عذاب كند كه احدي باقي نماند ولي در آن ميان نمازگزار پيري را كه با قدم هاي لرزان به جايگاه نماز مي رود و كودكاني را كه در حال تعليم قرآن هستند مي بيند، از عذاب آنها چشم پوشي كرده، آن را به تأخير مي اندازد.»[14]

 

 

 

 

 

 

 

 آثار اخروي

 

 

 

 

 

 

 

الف ـ رحمت و مغفرت الهي

 

 

 

 

 

 

 

بيشترين آثار عبادات، بويژه نماز در آخرت تجلّي پيدا مي كند و نتايج آن در آخرت نسبت به دنيا بسيار بيشتر است. رسول خدا ـ صلي اللّه عليه و آله ـ فرمود:

 

 

 

 

 

 

 

«از آن هنگام كه مؤمني به نماز مي ايستد، تا آنگاه كه نمازش را به پايان مي برد، رحمت از بالاي سرش تا افق آسمان بر او سايه مي افكند و فرشتگان، اطراف او را تا افق آسمان، در بر مي گيرند.»[15]

 

 

 

 

 

 

 

همچنين فرمود:

 

 

 

 

 

 

 

«لَن يَلجَ النّار أحد يصلّي قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ غُرُوبِهَا»[16]

 

 

 

 

 

 

 

كسي كه پيش از طلوع و غروب آفتاب نماز گزارد داخل آتش نمي شود.

 

 

 

 

 

 

 

ب ـ راهيابي به عالم ملكوت

 

 

 

 

 

 

 

نماز برگ عبوري است در دست نمازگزار كه او را تا اوج كمال و عالم ملكوت مي رساند. رسول خدا ـ صلي اللّه عليه و آله ـ فرمود:

 

 

 

 

 

 

 

«وقتي بنده مؤمن براي نماز به پا مي خيزد، درهاي بهشت برايش گشوده مي شود و پرده هاي ميان او و خداي متعال برداشته مي شود و همسران بهشتي به استقبال او مي آيند.»[17]

 

 

 

 

 

 

 

نماز موجب تقرّب انسان هاي با تقوا به خداوند بزرگ است، چنان كه علي ـ عليه السلام ـ فرمود:

 

 

 

 

 

 

 

«الصلوه قربان كلّ تقيّ»[18]

 

 

 

 

 

 

 

نماز نزديك كننده متقين به خداوند است.

 

 

 

 

 

 

 

امام صادق ـ عليه السلام ـ دراين باره فرمود:

 

 

 

 

 

 

 

«ُ أَفْضَلُ مَا يَتَقَرَّبُ بِهِ الْعَبْدُ إِلَى اللَّهِ بَعْدَ الْمَعْرِفَةِ بِهِ الصَّلَاةُ و....»[19]

 

 

 

 

 

 

 

پس از خداشناسي و معرفت هيچ عاملي، بهتر از نماز انسان را به خدا نزديك نمي كند.

 

 

 

 

 

 

 

رهبر معظّم انقلاب حضرت آيه ا... خامنه اي «دام ظله العالي» در بخشي از پيام خود به سمينار نماز با عنايت به اين حديث شريف فرمودند:

 

 

 

 

 

 

 

«هيچ وسيله اي محكمتر و دائمي تر از نماز براي ارتباط ميان انسان با خدا نيست.»[20]

 

 

 

 

 

 

 

ج ـ ورود به بهشت

 

 

 

 

 

 

 

نمازگزاري كه با انجام فرمان الهي به درجه بالايي از معرفت رسيده و به درگاه الهي تقرّب جسته؛ تنها بهشت سزاوار اوست. رسول خدا ـصلي اللّه عليه و آله ـ فرمود:

 

 

 

 

 

 

 

«مَنْ عَلِمَ أنَّ الصَّلاةَ حَقُّ واجِبٌ دَخَلَ الْجَنَّةَ»[21]

 

كسي كه بداند نماز حقي است كه خدا واجب كرده ، داخل بهشت مي شود.

 

 

 

 

 

 

پی نوشتها

_______________________________________

 

[1] . عنكبوت (29)، آيه 45.

 

[2] . بحارالانوار، ج 82، صفحه 198.

 

[3] . سيري در فلسفه احكام، صفحه 46، به نقل از مجمع البيان، ج 8،صفحه 285.

 

[4] . بحارالانوار، ج 83، صفحه 126.

 

[5] . طه (20)، آيه 14.

 

[6] . رعد (13)، آيه 28.

 

[7] . صحيفه نور، ج 12، صفحه 148.

 

[8] . معارج (70)، آيات 20ـ23.

 

[9] . بقره ( 2)، آيه 153.

 

[10] . ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، شيخ صدوق، صفحه 63، مكتبه الصدوق.

 

[11] . وسائل الشيعه، ج 5، صفحه 271.

 

[12] . بحارالانوار، ج 82، صفحه 208.

 

[13] . فروع كافي، ج 3، صفحه 479، بيروت.

 

[14] . ثواب الاعمال، صفحه 91.

 

[15] . فلاح السائل، سيد بن طاووس، صفحه 160، دفتر تبليغات اسلامي.

 

[16] . كنزالعمال، ج 7، صفحه 207.

 

[17] . همان، صفحه 212.

 

[18] . مستدرك الوسائل، ج 1، صفحه 175.

 

[19] . مجموعه ورام، ج 2، صفحه 86.

 

[20] . روزنامه اطلاعات، 16/7/70.

 

[21] . كنز العمال، ج 7، صفحه 201.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 3 اسفند 1393برچسب:, | 14:31 | نویسنده : فرشته ابراهیمی |

.: Weblog Themes By BlackSkin :.